Monday, April 26, 2010

.: Syarat sah makmum mengikut imam :.

Semalam ada kelas agama kat surau taman sy.. mmg setiap hari ahad, 2 minggu sekali kelas tersebut diadakan.. kelas ini diajar oleh seorang ustaz iaitu Ustaz Zakaria.. Dalam buku Taa'lim Muata'llim ini dinyatakan ada 12 syarat sah makmum mengikut imam.. Antaranya ialah:

1)
Hendaklah sama/muafakat perbuatan zahir antara makmum dan imam.
- syarat ini membawa maksud setiap perbuatan zahir (spt rukuk, sujud, duduk tahyat akhir dll.) antara imam dan makmum hendaklah sama walaupun berbeza perbuatan batin (spt. niat smyg). Ada beberapa kes yang boleh dihuraikan tentang sama perbuatan zahir ini. Antaranya:

i)
tidak sah seorang makmum yang bersembahyang fardhu mengikut imam yang bersembahyang jenazah atau smyg gerhana matahari. Ini kerana perbuatan zahir antara imam dan makmum tidak sama. Imam yg bersmyg jenazah mahupun smyg gerhana tidak mempunyai rukuk, sujud, tahyat awal, dan tahyat akhir. Maka, makmum yang bersmyg fardhu yang mempunyai rukuk, sujud, tahyat awal, dan tahyat akhir tidak boleh mengikut imam tersebut. Begitu jgk sebaliknya.

ii)
sah smyg antara makmum yang bersymyg fardhu mengikut imam yang bersmyg sunat yg lain(spt. solat sunat rawatib, solat sunat hajat dll.) kerana sama perbuatan zahir mereka walaupun berbeza perbuatan batin (niat smyg). Begitu jgk sebaliknya.

sah jgk smyg antara makmum yang bersmyg fardhu rakaat yang panjang ( asar, zuhur, dan isyak) mengikut imam smyg fardhu rakaat yang pendek (subuh dan maghrib). Begitu jgk sebaliknya.

sah jgk smyg makmum yang bersmyg fardhu rakaat pendek (subuh dan maghrib) mengikut imam smyg fardhu rakaat yang panjang (zuhur, asar, isyak). Begitu jgk sebaliknya.

syarat sah yang ke-2 akan disambung lg...


No comments:

Post a Comment