Monday, May 31, 2010

.: Hakikat Rezeki :.

Bismillahirrahmanirrahim..

hm..skarang semua umat Islam sedang menantikan berita terkini ttg konvoi di Gaza.. Perhubungan satelit buat masa ni telah diputuskan.. dan setakat smlm, semua pihak di seluruh dunia membantah tindakan kejam tentera israel LAKNATULLAH yg menyerang sukarelawan2 yang menyertai konvoi tersebut yang tidak memiliki senjata.. sgt kejam! dan sebagai umat Islam yang kerdil, sy di sini hanya mampu berdoa supaya sukarelawan2 tersebut selamat dari tentera israel LAKNATULLAH..

Berbalik pd tajuk di atas, sy ingin berkongsi sedikit tentang HAKIKAT REZEKI.. sbnrnya sy baru dpt berita yg sy TIDAK DITERIMA utk berkhidmat di sebuah matrikulasi sbg tutor.. hampir 2 bulan lbh sy tunggu jwpn dari pihak berkenaan.. br pg td sy dpt jwpnnya..

Bila xditerima, rasa mcm sedih sgt2 sbb sy agak berharap dpt berkhidmat di situ.. Bila dah sedih tu, sy ddk skjp di ruang tamu.. tetiba sy terpandang sebuah majalah yang ada kat atas meja di ruang tamu  iaitu AL-KISAH.. majalah ni lebih kepada majalah keagamaan yang diterbitkan di Indonesia..

Sy tertarik dgn kisah pasangan yang berkahwin atas pilihan org tua mereka.. Kerana AGAMA, mereka berdua disatukan..dalam kisah ini diceritakan jgk bagaimana sshnya khdpn mereka sebagai suami isteri slps berkawin kerana si suami baru shj menamatkan pelajaran di universiti.. Apa yang membuatkan sy rasa hampir nk menitiskan air mata apabila si suami menasihatkan isterinya yang berbunyi:

" Kalau kita ingin cita-cita kita dikabulkan ALLAH, kita harus RAJIN MEMINTA KEPADA-NYA dan BERUSAHA. Kita juga HARUS rajin melaksanakan SHALAT DHUHA dan membaca surah AL-WAQI'AH, agar rizqi kta lancar.."

Subhanallah..sy hampir terpana membaca baris2 ayat ini.. Seolah2 ALLAH nk MENEGUR sy SECARA DIRECT.. ya.. sepatutnya sy kena lebih kuat berusaha dan banyak meminta kpd ALLAH dengan selalu melakukan solat sunat dhuha dan membaca surah Al-Waqi'ah.. kerana HAKIKAT REZEKI itu dtgnya DARI ALLAH.. BUKAN MANUSIA..

Alhamdulillah..lps sy hbs baca kisah pasangan tersebut, sy rasa lebih bersemangat dan xsedih lg.. mgkn REZEKI sy bkn di situ.. dan sesungguhnya ALLAH yang MAHA MENGETAHUI apa yang terbaik untuk hamba2-NYA.. sy redha.. mudah2an ALLAH mudahkan rzk sy slps ini.. amiin..

No comments:

Post a Comment