Friday, May 7, 2010

.: Tazkirah Jumaat :.

Bismillahirrahmanirrahim..

Alhamdulillah, pg ni sy berkesempatan ikut ayah pegi blaja kat Surau A-Taufiqiyyah, Kajang. Mmg setiap pg Jumaat ada kelas agama yang disampaikan oleh Tuan Guru Hj. Hafiz b. Selamat. Tp, sebelum kelas bermula, ada seorang ustaz iaitu Ustaz Nikmat dari Naratiwat, Thailand terlebih dahulu memberi sedikit tazkirah berkenaan dengan nikmat IMAN.. Ustaz berkata, nikmat IMAN inilah satu2nya nikmat yang dapat menarik manusia dari NERAKA masuk ke SYURGA.. dan untuk menjaga IMAN ini, kita perlulah menjaga HATI..

Ustaz juga menyambung, untuk menjaga AGAMA, kte perlulah menjaga dua perkara, iaitu:
  1. jaga AQIDAH
  2. jaga Tiang agama (SOLAT)
dalam menjaga bab solat ini, kte perlulah menjaga segala RUKUN SOLAT. dalam RUKUN QAULI(perkataan) misalnya, kte perlulah:

  1. menjaga SEBUTAN HURUF iaitu tempat keluar huruf dengan betul
  2. kalau boleh, hafaz surah2 yang boleh dihafaz. yang penting HAFAZ
  3. blaja MEMAHAMI setiap bacaan yang dibaca
  4. blaja mengAMALkan setiap apa yang dibaca didalam solat.
----------------------------------------------------------------------------------

Kelas kemudiannya disambung dengan pengajian oleh Tuan Guru Hj. Hafiz. Hari ini hanya ada satu kata-kata yang dihuraikan oleh ustaz dari Saidina Hassan bin Saidina Ali b. Abu Thalib. Daripada Saidina Hassan r.a, beliau berkata:

"Hai anak Adam! jangan memperdaya akan dikau oleh perkataan orang yang berkata seseorang itu beserta orang yang dikasihinya, kerana bahawa engkau tiada dapat akan martabat orang yang abrar yakni orang yang berbuat kebajikan itu melainkan apabila engkau amalkan dengan amalan mereka itu. Maka kerana Yahudi dan Nasrani kasih mereka itu akan Nabi, padahal tiada mereka itu serta Nabi mereka itu."

Huraian:
Sebenarnya Saidina Hassan r.a ingin menyampaikan kepada kita bahawa belum tentu seseorang yang KASIH atau rapat dengan kte, betul2 memahami dan akan bersama kte sehingga akhir hayat. Menurut Saidina Hassan, jika kte benar2 KASIH akan seseorang, kte perlulah IKUT dan TAAT setiap apa yang dia suka, benci dan sebagainya.

Sebagai contoh, kalau kte KASIH dan SAYANG akan Rasulullah s.a.w, kte patut IKUT dan TAAT segala apa yang Rasulullah s.a.w suka dan tinggalkan apa yang Rasulullah s.a.w benci.. Seperti yang dikatakan oleh Saidina Hassan, ibarat orang Yahudi dan Nasrani yang begitu bangga kerana banyak nabi2 seperti Nabi Isa, Nabi Musa dan lain2 lahir dari golongan mereka. Akan tetapi menurut Saidina Hassan, walaupun mereka seolah2 KASIH akan nabi mereka, tp golongan2 ini tidak pernah mengikut ajaran yang dibawa oleh Nabi Isa dan Nabi Musa..

Begitu juga dalam konteks hubungan kte bersama ibu bapa, suami isteri dan shbt2. Jika kite benar2 KASIH akan seseorang itu, kte perlulah TAAT setiap apa yang disukai, disuruh dan turut tidak menyukai segala apa yang dibenci selagi perkara tersebut tidak bertentangan dengan perintah ALLAH..

Begitulah secara ringkas tentang apa yang sy pelajari hari ni.. semoga kte sama2 cuba MEMAHAMI dan MENGAMALKAN ilmu ini.. aminn..

No comments:

Post a Comment