Monday, May 24, 2010

.: GRADUAN :.

hm..tetiba teras boring sgt2 sejak menjadi penanam anggur ni.. adalah jgk mintak kat mana2, tp still xdpt jwpn lg.. mgkn blum ada rezeki lagi kot.. sementara minum sarapan pg td, bacalah kejap majalah CAHAYA keluaran JAKIM ni.. mmg byk input2 bermanfaat yang boleh kte dpt dari majalah ni.. sy tertarik untuk membaca rencana GRADUAN MALAYSIA : MATLAMAT DAN ARAH TUJU..

dalam rencana ini, penulis terlebih dahulu mengupas tentang pentingnya zaman REMAJA kerana remaja merupakan ASET TERPENTING KPD NEGARA dan menurut para cendekiawan dan alim ulama', zaman remaja merupakan ZAMAN EMAS yang paling berharga sebelum tiba zaman ketuaan. Di dalam Al-Quran sendiri ALLAH telah berfirman yang bermaksud:

"ALLAH yang menciptakan kamu bermula dengan keadaan lemah, selepas berkeadaan lemah itu, Dia menjadikan kamu KUAT. setelah itu Dia menjadikan kamu lemah pula serta tua beruban. Dia menciptakan apa yang dikehendaki-Nya, dan Dialah jua yang Maha Mengetahui, lagi Maha Kuasa"  (Surah Ar-Rum : 54)

Menurut penulis, sebagai GRADUAN, mereka perlu mempunyai fikiran yang matang, daya pemikiran yang jitu, perlu cekap memahami keadaan persekitaran, terutama skali dalam memenuhi kehendak kominiti sekeliling. Graduan juga perlulah mempunyai MATLAMAT YANG JELAS dalam mencapai cita2. Ini kerana jika graduan mempunyai matlamat yang jelas dalam hidup, mereka akan terus berusaha keras untuk mencapai apa yang dicita2kan walaupun terpaksa mengharungi pelbagai rintangan dan cabaran hidup. Ini sekaligus menjadikan GRADUAN itu mempunyai jati diri yang tinggi di samping mempunyai pengalaman, kemahiran serta ilmu yang tinggi.

 Di samping itu, penulis juga berpendapat GRADUAN hari ini perlu membiasakan diri untuk menjadikan pencapaian gemilang orang lain sebagai asas dalam menentukan matlamat yang ingin kte tuju tersebut akan tercapai. Dari sini, kte boleh menyukat sejauh mana KEMAMPUAN DIRI kte utk mencapai matlamat yang diingini tercapai.. Memetik kata-kata hikmah Khalifah Umar Ibn Abd. Aziz di zaman pemerintahannya yang berbunyi :

"Bekerjalah untuk dunia mengikut TAHAP KEMAMPUAN kalian dan beramallah untuk akhirat mengikut TAHAP KEMAMPUAN kalian juga"

Maka, sekarang adalah masanya untuk para graduan yang baru menamatkan pengajian untuk megorak langkah ke arah yang lebih bermakna dan dihormati. Buatlah pembaharuan dan kelainan yang positif dan gunakanlah segala ilmu yang diperolehi ketika di menara gading untuk `memberi manfaat kepada org lain..
Akhir kata, hayatilah kata-kata hikmah ini..

" Jika kte tidak mampu untuk menjadi LAUTAN,
maka jadilah ANAK2 SUNGAI yang boleh direntasi oleh org ramai..
Jika kte tidak mampu untuk menjadi LEBUH RAYA YANG LUAS,
maka jadilah JALAN2 KECIL atau LORONG2 yang selamat untuk dilalui.."

No comments:

Post a Comment